Age Of Sigmar
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


För oss som spelar Age of Sigmar i Sverige
 
HemLatest imagesBli medlemLogga in

 

 Nybörjarfråga kring listbyggande

Gå ner 
3 posters
FörfattareMeddelande
z3bb3




Antal inlägg : 33
Registreringsdatum : 17-01-03

Nybörjarfråga kring listbyggande Empty
InläggRubrik: Nybörjarfråga kring listbyggande   Nybörjarfråga kring listbyggande I_icon_minitimetis jan 17, 2017 7:22 pm

Jag har tolkat det som att man får bygga fritt från ett urval ur en Grand Alliance.
Jag får t.ex. bygga en lista med Rat Ogors och Great Unclean One, om jag nu skulle vilja det.
Vill jag däremot nyttja en Warscroll Battalion, så får jag endast nyttja enheter från det kapitlet.
ex. vill jag använda Tallyband of Nurgle, så får jag endast använda det som listas under Nurgle.

Arméuppbyggnaden måste även följa standarden av Vanguard/Battlehost/Warhost på s.107 (beroende på poäng).

Vad jag däremot inte riktigt förstått, är det som står på s.146 och framåt. "Compendiums". Hur nyttjar jag detta?
Jag antar att jag inte får använda "Miners" i min 'Order' armé.


Har jag tolkat det mesta rätt?
Till överst på sidan Gå ner
Pärssi




Antal inlägg : 36
Registreringsdatum : 16-09-21

Nybörjarfråga kring listbyggande Empty
InläggRubrik: Sv: Nybörjarfråga kring listbyggande   Nybörjarfråga kring listbyggande I_icon_minitimeons jan 18, 2017 6:57 am

Du har fattat galoppen. för att spela en battalion så måste du ha med allt som ingår i den, och betala poängen för battalion enligt Generals Handbook (om battalionen inte finns med där så får den inte spelas i "matched play").

Compendium är gamla grejer som är på väg ut, det är upp till varje turnering att tillåta det eller inte. Så om TO säger att det är ok så får en Order armé plocka med allt från Order även i Compendium. Dessa är dock på väg bort och om något år så är de troligtvis helt borta ur spel så köp inte på dig för mycket modeller därifrån
Till överst på sidan Gå ner
z3bb3




Antal inlägg : 33
Registreringsdatum : 17-01-03

Nybörjarfråga kring listbyggande Empty
InläggRubrik: Sv: Nybörjarfråga kring listbyggande   Nybörjarfråga kring listbyggande I_icon_minitimeons jan 18, 2017 7:42 am

Pärssi skrev:
Du har fattat galoppen. för att spela en battalion så måste du ha med allt som ingår i den, och betala poängen för battalion enligt Generals Handbook (om battalionen inte finns med där så får den inte spelas i "matched play").

Compendium är gamla grejer som är på väg ut, det är upp till varje turnering att tillåta det eller inte. Så om TO säger att det är ok så får en Order armé plocka med allt från Order även i Compendium. Dessa är dock på väg bort och om något år så är de troligtvis helt borta ur spel så köp inte på dig för mycket modeller därifrån

Tack för svar.
Jag misstänkte att det var något sådant med Compendium, i.o.m. att det står med gamla namn (såsom Orcs & Goblins).
Det är dock faktiskt, vad jag kan se, ingenting som kopplar Dwarfs ur compendium till Order.
Kopplingen är ju egentligen lika stor från Miners till Order såsom någonting ur ex. gamla Chaos.

Okej, så Battalions som ex. trycks i "Battletome: Disciples of Tzeentch" är då inte legala i "Matched Play" ?
Till överst på sidan Gå ner
Flogger
Admin
Admin
Flogger


Antal inlägg : 31
Registreringsdatum : 16-09-13
Ålder : 36
Ort : Jönköping

Nybörjarfråga kring listbyggande Empty
InläggRubrik: Sv: Nybörjarfråga kring listbyggande   Nybörjarfråga kring listbyggande I_icon_minitimeons jan 18, 2017 1:22 pm

Det är kopplade via Keywords längst ner i varje warscroll. Första Keywordet brukar vara vilken Grand Alliance som de tillhör. Just för Dwarfs står det "Order".

Jodå, battalions i nya böcker och sådant är alltid tillåtna då de har poäng satta i boken. De gamla i kompendierna var gratis så de tillåts sällan, samt har keywords och arménamn ändras så de är inte alltför poppis.
Till överst på sidan Gå ner
z3bb3




Antal inlägg : 33
Registreringsdatum : 17-01-03

Nybörjarfråga kring listbyggande Empty
InläggRubrik: Sv: Nybörjarfråga kring listbyggande   Nybörjarfråga kring listbyggande I_icon_minitimeons jan 18, 2017 9:55 pm

Tack.

Följdfråga 1: kommer ex. Miners att tillåtas på tuneringen i Feb?

2: kan man spela Tyrion & Teclis som något annat?
2,5: Gammal High Elf Bolt Thrower tolkar jag som ej spelbar alls nu då?
3: hur vanligt/populärt är det att blanda ex. Gamla Dvärgar med gamla Wood Elfs?

Tusen tack på förhand för svar!
Till överst på sidan Gå ner
Flogger
Admin
Admin
Flogger


Antal inlägg : 31
Registreringsdatum : 16-09-13
Ålder : 36
Ort : Jönköping

Nybörjarfråga kring listbyggande Empty
InläggRubrik: Sv: Nybörjarfråga kring listbyggande   Nybörjarfråga kring listbyggande I_icon_minitimeons jan 18, 2017 10:03 pm

Det är väl första gången ni åker iväg till turnering i AoS? Jag TROR (lovar inget här) att LBK gänget kommer tillåta er att spela typ vad ni vill inom rimliga gränser, de brukar vara generösa gulliga rackare där uppe i Linköping =)
Till överst på sidan Gå ner
z3bb3




Antal inlägg : 33
Registreringsdatum : 17-01-03

Nybörjarfråga kring listbyggande Empty
InläggRubrik: Sv: Nybörjarfråga kring listbyggande   Nybörjarfråga kring listbyggande I_icon_minitimetor jan 19, 2017 7:50 am

Tack för svar
Men det vore kul att 'spela korrekt' från början.

Nu är jag dock osäker på om det går, rent poängmässigt, för min/vår del.

Har t.ex. extremt svårt att få upp poängen på mina dvärgar (ligger i Order, inte kompendium Dwarf).
Jag når väl rimlig mängd om jag spelar:

King (120p)
King (120p)
Gyrocopter (80p)
Cannon (180p)
Cannon (180p)
30 Warrior (300p)
20 Warrior (200p)
20 Thunderer (240p)

Då saknas förvisso 80p... och sen ska jag då också färdigställa 50 modeller samt börja måla (och bli klar) med yttlerligare 20-30.
Till överst på sidan Gå ner
Flogger
Admin
Admin
Flogger


Antal inlägg : 31
Registreringsdatum : 16-09-13
Ålder : 36
Ort : Jönköping

Nybörjarfråga kring listbyggande Empty
InläggRubrik: Sv: Nybörjarfråga kring listbyggande   Nybörjarfråga kring listbyggande I_icon_minitimetor jan 19, 2017 10:23 am

Ett tips är att använda dig av www.scrollbuilder.com

Det är en webbaserad army builder, där du lät kan bygga olika typ av listor
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Nybörjarfråga kring listbyggande Empty
InläggRubrik: Sv: Nybörjarfråga kring listbyggande   Nybörjarfråga kring listbyggande I_icon_minitime

Till överst på sidan Gå ner
 
Nybörjarfråga kring listbyggande
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Age Of Sigmar :: Allmän diskussion-
Hoppa till: